3.07.2016

COLUMN #8

The Great Pottery Throw Down

Auteur: Lotte van Geijn
07.03.2016
Gepubliceerd in het KLEI - keramiek magazine 



Niemand kan natuurlijk op tegen presentatrice Martine Bijl. Haar droge humor, haar liefdevolle betrokkenheid bij de kandidaten: ‘Maar de taart… heb je die al opgebouwd? Nee, maar dat heb ik zo gedaan. Dat heeftie zoooo gedaan.’  en haar voice over commentaar ‘Voor onstabiele kerstbomen is geen plaats in deze tent. Want voor een boom je ook maakt, hij moet fier rechtop, dertig centimeter aan kunnen tikken. En dat is hoger dan je zou denken.’

Ze maakt een kopje warme chocolademelk met slagroom voor de kandidaten, terwijl de opnames voor de kerstuitzending in de zomer opgenomen worden. ‘De temperatuur en de druk liggen allebei hoog.’ zegt Martine.  Het zweet wordt van de voorhoofden geveegd terwijl de ene druk bezig is een skihelling van koek te maken en de ander even creatief moet nadenken en met Engelse drop sneeuwpoppetjes van een hoge hoed voorziet en met zure matten ze een dasje om doet.

In een interview verklapt presentatrice Martine Bijl dat ze niets heeft opgestoken van het programma Heel Holland bakt. ‘Persoonlijk vind ik het zonde van mijn tijd. Ik sta liever in de tuin, maar ben wel een stille bewonderaar van mensen die het wel kunnen.’

Martine Bijl maakt het programma tot een plezier om naar te kijken, maar ik deel haar mening als het gaat over de inhoud.
Op de Engelse televisie hebben ze geen Martine Bijl, maar wel een spannende variant op het steeds herhaalde televisie competitie-format. The great Pottery throw down. Op de BBC2 streden  tien  kandidaten in zes aflevering voor de titel Top Potter. Niet met gardes en marsepein, maar wel met ovens en glazuur, draaischijven en mallen.
In de eerste aflevering krijgen ze vijf kilo klei en twintig minuten om zoveel mogelijk eierdopjes te maken, maar de opdrachten worden al gauw moeilijker. The Potters, zoals de kandidaten liefkozend worden genoemd, moeten in de tweede aflevering The cracks begin to show hun werk bevrijden uit hun tijdelijke mallen zonder ze extra scheurtjes te berokkenen.


 

De strenge jury bestaat uit Keith Brymer Jones en Kate Malone. Keith Brymer is een Londenaar. Hij leed aan dyslexie op school en toen hij op zijn elfde in aanraking kwam met klei was hij verkocht. De herhaling van het maken creëert ruimte om na the denken. ‘It’s a great place to think.’ Hij heeft zijn eigen productenlijn opgezet met keukengerei en servies. Kate Malone maakt figuratief werk geïnspireerd op de natuur, de zee en het land en sinds kort ook de magmalaag onder de aardkorst.
In de vierde aflevering besluit Potter Tom niet de slab roller whilst te gebruiken, maar de grote hoeveelheid klei met de hand tot een gelijkmatige plak te rollen. Het zweet staat hem op de rug. In de finale gaan de overgebleven kandidaten de strijdt met elkaar aan om de grenzen van het werken met porselein op te zoeken en ze gevraagd wordt een Chinese thee set te maken. Presentatrice Sara Cox maakt een grapje bij één van de kandidaten. ‘It needs a lot of concentration?’ vraagt ze terwijl ze opzichtig zijn horloge, dat hij heeft afgedaan en op zijn werkbank ligt, in haar broekzak steekt. Nee ze is geen Martine Bijl, maar de inhoud van het programma compenseert.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten