1.22.2016

COLUMN#1

TIJD, LICHAAM, HERINNERING

Auteur: Lotte van Geijn  
05.01.2015
gepubliceerd in het KLEI Keramiek Magazine 


Hoe zou het zijn als ik IN het kunstwerk zou zitten? De dunne, witte wanden om me heen die de geluiden van de buitenwereld dempen.
Ik hoor een zacht ritmisch geklik: ’klik-klik-klik’ en een vriendelijke vrouwenstem die enthousiast een verhaal vertelt, maar het is te zacht om het te kunnen verstaan. Ik ben hier binnenin en dat voelt veilig, als ik omhoog kijk zie ik een ronde opening die mijn kijk naar buiten omlijst. Een wit plafond doet me realiseren dat het kunstwerk waar ik mij in bevind niet buiten staat, maar in één of andere ruimte. Het maakt me nieuwsgierig om het kunstwerk eens van de buitenkant te gaan bekijken.

 Takako Higashihata
Provisional Form
 2011


Als ik de deur van galerie De Witte Voet open duw kom ik een ruimte binnen die niet voldoet aan de verwachtingen. De muren zijn niet strak en wit, maar tonen verval en de invloed van tijd. De stuc brokkelt hier en daar af en de vochtplekken zijn niet weggewerkt, maar opvallend genoeg geeft dat het juiste contrast aan de kunstwerken die er aan hangen. Ze eisen hun aandacht op. De langwerpige, hoge ruimte biedt een podium voor meerdere kunstwerken, maar de blikvanger waar ik naar zoek lijkt te ontbreken.
''Er moeten een aantal dingen in werking gezet worden. Dat klinkt heel spannend.'' De galeriehoudster blijkt geen computerexpert te zijn en rommelt in een kunstwerk.

Aan het einde van de ruimte aan de linkerkant is verrassend genoeg een zij-ruimte. Op een vierkante, grijs geschilderde sokkel staat een enorme vaas. Hij is levensgroot en ik heb de neiging de vaas gedag te zeggen, alsof het een lichaam is. Opvallend is dat de vaas niet is geglazuurd en de pure, witte, matte huid te zien is. Opgebouwd uit rolletjes klei. De vaas is niet perfect van vorm; als een fietsband die soms te hard is opgepompt en dan weer iets teveel lucht heeft laten lopen. Maar het is juist dat wat ervoor zorgt dat het dat het menselijk op me overkomt.

Ik verlaat de galerie om iemand op te halen, mijn ‘partner in crime’. Ik snel me naar de vaas om die aan haar te laten zien, maar tot mijn verbazing is hij totaal getransformeerd. Bij onze eerste ontmoeting was hij naakt en enkel vorm. Nu is het de galeriehoudster gelukt om de techniek aan de praat te krijgen. De muur achter de vaas is een close-up van een stomende rivier geworden. Het is een metafoor voor het leven zelf,  voor de altijd maar onverstoorbaar doorgaande tijd.
De missende glazuur is vervangen door de projectie van dia’s; ’klik-klik-klik’. Projecties van landschappen worden opgevolgd door kleurvlakken en  patronen. Het is de decoratie, het verbeeldt de herinneringen.

 Takako Higashihata
Provisional Form
2011
Maar de kracht van het onverwoestbare water van de rivier; de tijd,  zal het lichaam; de vaas doen verbreken en verpulveren totdat zij weer transformeert tot haar oorsprong; de klei. En zonder het lichaam; de vaas worden de dia-projecties; de herinneringen onzichtbaar en verdwijnen.


De vaas, de film-projectie en de projectie van de dia’s vormen samen het kunstwerk Provisional Form (Voorlopige Vorm) van de Japanse kunstenares Takako Higashihata. Zij studeerde in 2011 af aan de Rietveld Academie in Amsterdam.

Takako Higashihata
7-ex Rietveld kunstenaars - Van Toen  en Van Nu 
Galerie De Witte Voet Amsterdam 
01.11.2014-20.12.2014




Geen opmerkingen:

Een reactie posten